CPT_Kasım_Aralık - page 4

Yorum – Comment
Alex Dahm / KHL
As I write this yet another eventful year for the industry is already rapidly drawing to a close. We
had many interesting stories, including a good amount of new product development. Moving
through the year an early highlight was Enerpac’s big hydraulic lifting system with rotation. Next
came Linden Comansa’s new 700 tonne-metre range-topping luffing jib tower crane. Later in the year saw the
launch, in the iron, of one of a trio of spectacular new giant cranes from Sarens, the 140,000 tonne-metre rated
SGC 140 super heavy lift ring crane. It is forecast that there is still room for even more of these super heavy lift
giant cranes which can only be good news for the industry.
World records were a strong feature of 2017, with at least three being claimed. ALE claimed a new world
record lift at 3,000 tonnes in Brazil as did Allseas with its Pioneering Spirit heavy lift offshore vessel and
Mammoet, for the load-in of a 24,000 tonne oil platform for decommissioning.
Big multiple unit orders for new cranes were another strong feature of 2017, especially around the middle of
the year. Sarens Nass, Sanghvi Movers, Mediaco and many others were among the end user companies around
the world placing orders for, in some cases, tens of units. Some of the major deals were announced at the big
show of the year, ConExpo, in the USA in early March, which was a very positive show overall.
It was also a busy year in the tower crane sector and included the return of the Moritsch family, well known
for the Comedil brand, to tower crane manufacturing. In addition to a series of new tower crane models (two of
which appear in this month’s news), there were some major project stories and our very popular International
Tower Cranes conference held in London, UK.
Let’s hope that 2018 is at least as busy and exciting as the year just gone.
n
Bu yazıyı kaleme aldığım sırada, sektör için etkinliklerle dolu bir yıl daha hızla sona eriyor. Geride
kalan yıl boyunca pek çok ilginç öyküyle ve bu arada çok sayıda yeni ürünle karşılaştık. Yılın
başlarında dikkat çeken haberlerden biri, Enerpac tarafından geliştirilen, dönüş özelliğine sahip
büyük hidrolik yük kaldırma sistemi oldu. Ardından, Linden Comansa bomu hareketli kule vinç
serisinin en büyük modeli olarak geliştirilen, 700 ton-metre kapasiteli makine geldi. İlerleyen aylarda, Sarens’in
geliştirmekte olduğu üç dev vinçten birini, 140.000 ton-metre kapasiteli SGC 140’ı tanışama şansını elde ettik. Bu
dev ağır yük vinçlerinin daha da büyümesi için halen alan var gibi görünüyor ve bu da sektör açısından gayet iyi bir
haber.
2017, dünya rekorlarına ilişkin haberlerin sıkça duyulduğu bir sene oldu ve bu yönde en az üç iddia ortaya
atıldı. ALE, Brezilya’da 3.000 tonluk bir yükü kaldırarak dünya rekoru kırdığını öne sürerken, Allseas de açık
deniz ağır yük kaldırma gemisi Pioneering Spirit ile aynı iddiada bulundu. Mammoet ise, devreden alma projesi
kapsamında, 24.000 tonluk bir petrol platformunda çalıştı.
Yılın ortalarında yoğunlaşmak üzere, büyük vinç siparişleri de sektörün gündeminde önemli bir yer tuttu.
Sarens Nass, Sanghvi Movers, Mediaco ve dünya genelinde büyük vinç filoları işleten pek çok başka firma,
onlarca makineden oluşan filo yatırımlarına yöneldi. Bu sipariş anlaşmalarının bazıları, Mart ayı başlarında ABD’de
başarıyla gerçekleşen yılın en büyük fuarı ConExpo’da duyuruldu.
Kule vinç sektörü için de yoğun bir sene geride kaldı ve Moritsch ailesi, sektörde tanınan Comedil markasıyla
kule vinç üretimine dönüş yaptı. Geliştirilen yeni kule vinç modellerine ek olarak (İki tanesine bu ayın haberler
bölümünde yer verildi.), önemli projelere ilişkin haberler ve Birleşik Krallık’ın başkenti Londra’da düzenlediğimiz,
büyük ilgi gören Kule Vinçler konferansı da sektörün öne çıkan başlıkları arasındaydı.
2018’in de en az geride kalan yıl kadar yoğun ve heyecan dolu geçmesini diliyoruz.
n
ALEX DAHM
Uluslararası Editör
International Editor
YORUM - COMMENT
1,2,3 5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,...76
Powered by FlippingBook